Nieuws

weekbrief 24

Lezen

Wij vinden lezen erg belangrijk. Goed kunnen lezen speelt binnen bijna alle vakken een rol. Kinderen die achterblijven in hun leestechniek, ervaren problemen in bijna alle andere leergebieden. Kinderen die veel lezen of veel worden voorgelezen hebben daarentegen vaak een voorsprong:

(voor)lezen verrijkt de taalschat (voor)lezen verrijkt de woordenschat; een ruime woordenschat zorgt voor een beter tekstbegrip (voor)lezen leidt tot een grotere leesvaardigheid (voor)lezen leidt tot een beter leesbegrip (voor)lezen prikkelt de fantasie en helpt de wereld om je heen te begrijpen (voor)lezen stimuleert de leeshonger (voor)lezen leert kleuters hun eigen situaties en emoties onder woorden te brengen

Uit onderzoek blijkt dat de populariteit van het lezen steeds meer afneemt. Wij merken dit ook op school. Het zou fijn zijn als er thuis aandacht wordt besteed aan het stimuleren van het lezen. Twintig minuten per dag heeft een positief effect op de leesontwikkeling

Wij maken als school graag gebruik van het initiatief “Geef een (prenten)boek cadeau”, dat als missie heeft om alle kinderen te laten opgroeien tussen de mooiste kinderboeken die er zijn. Vanuit ons bestuur wordt dit jaar voor iedere leerling een jeugd- of prentenboekklassieker bekostigd.
Alle leerlingen van de boven- en eindbouwgroepen krijgen het boek Ronja de roversdochter en in april krijgen de kinderen uit de onder- en midden het prachtige prentenboek Raad eens hoeveel ik van je hou van Sam McBratney en Anita Jeram.