Nieuws

schoolweek 4

Nieuwsbijlage bij de

weekbrief van 9 september 2016

 

 

OBb

 

Het was een gezellige en warme week in OBb. We zijn veel buiten geweest en hebben genoten van het zonnetje (maar ook zeker van de schaduw) en natuurlijk lekker met water gespeeld. Met dank aan de vader van Lindsey en de moeder van Dex hadden we op woensdag zelfs een echt waterfeest. Foto’s van dit feest staan in het fotoalbum op de website.

In de klas hebben we het over het lichaam. De kinderen kennen al een hoop lichaamsdelen en we hebben geoefend met het insmeren van ons lijf (met natuurlijk lekker veel zonnebrand). Tijdens de Engelse lessen hebben we de woorden eyes, nose, mouth and ears geleerd. Op woensdag hebben we een themales gekregen over bloed en plas. Wij weten nu dat in ons bloed boeven en politieagenten zitten. Die politieagenten houden ons bloed gezond. Dat vonden de kinderen interessant!

Op de gang stond voor de laatste week de massagesalon. De kinderen hebben elkaar heerlijk gemasseerd met een rustig muziekje op de achtergrond. Ze moesten na een massage natuurlijk niet vergeten te betalen met 1 en 2 euromunten! In de klas hebben we via een leefstijl les geleerd hoe dat masseren nu precies moet. Volgende week zal de themahoek verbouwd worden tot de kapper.

Vandaag hebben we ter afsluiting van deze leuke week een muziekles gekregen van CultuurLocaal. De kinderen hebben met muziekeitjes, stokjes en hun eigen handen muziek gemaakt. Tot slot mocht er ook nog lekker gedanst worden. Het was een echte feestweek in OBb!

 

Van onderbouw naar middenbouw

Van groep 2 naar groep 3 is voor sommige heel spannend, voor andere weer de gewoonste zaak van de wereld. Wij waren nieuwsgierig hoe de leerlingen in groep 3 het nu vinden en hebben een aantal leerlingen bereid gevonden om een interview te geven. Overigens misschien wel een leuk detail; we hebben de leerlingen niet tegelijkertijd geïnterviewd.

 

Interview met Tim en Kate (Mba), Aaron en Elouise (Mbb), Katy en D’Angelo (Mbc) en Mees en Nienke (Mbd).

En zijn jullie al een beetje gewend in groep 3?

Kate: Ja

Tim: Al heel lang.

D’Angelo en Katy (in koor): Ja

Mees: Ja

Nienke: Ja

 

Wat vinden jullie het allerleukste aan groep 3?

Tim: Dat ik een sommenmapje heb.

Kate: Ik heb samen met iemand anders een moeilijk schrift van het werken.

D’Angelo: Rekenen.

Katy: Dat we nieuwe dingen leren, lezen, schrijven

Nienke: Uhm 2 dingen eigenlijk, gym en werken.

 

Welke letters hebben jullie tot nu toe al geleerd?

Tim en Kate: We kennen ze al allemaal.

D’Angelo en Katy: d, k, a, e, b.

Mees: n, r, e

Nienke: aa, d, k, b

 

Welke letter vind je het leukst? En waarom?

Tim: Van mijn eigen naam.

Kate: Ook die van mijn eigen naam, omdat het mijn naam is.

D’Angelo: De d, omdat die van mijn naam is. En de e ook, want het lijkt erop alsof die in mijn naam zit.

Katy: De k en de a, want die zitten in mijn naam.

Nienke: De N van Nienke.

Mees: De i, ik vind het schrijven van de i leuk om te doen, want die gaat zo (laat met zijn vinger zien hoe de letter i wordt geschreven).

 

 

 

 

MBd

Voorlezen

Dinsdag hebben Solei en Ella van MBc uit groep 4 voorgelezen aan Nienke, Atakan en Ties uit groep 3 van MBd. Deze twee meiden wilden heel graag voorlezen en daar zeggen wij natuurlijk geen nee tegen. We vonden dit erg gezellig en leuk!

 

Rekenles

 

Woensdag hebben we een rekenles gehad over de oppervlakte. We hebben geleerd dat de oppervlakte gaat over hoe groot iets is.

We kregen daarom allemaal een kopieerblad waarop we onze hand en voet moesten overtrekken. Daarna telden we hoeveel ruitjes onze hand en voet ongeveer hadden.

 

Tropisch uitje van EBb
Afgelopen donderdag was het de beurt aan EBb om een bezoek te brengen aan de Koedood. 
Na een les met een heleboel informatie over onder andere het effect van de klimaatverandering op de aarde was het tijd voor een expeditie. 
Het was wel een beetje vreemd om met dertig graden in een lange broek en gympen op pad te gaan. Eenmaal daar waren we daar toch heel blij mee. De lange broeken beschermden ons tegen de prikkelplanten en beestjes.

Met visnetjes hebben we gezocht naar slootbeestjes. Sommige leerlingen waren zo gedreven om beestjes te vangen dat ze in de sloot hebben gestaan. Het was een groot feest als er wat werd gevangen. We hebben onder andere kikkers, waterslakken en watermijt gevangen.

Met een loop hebben we gezocht naar insecten. Ze waren met dit warme weer goed verstopt. 
 

Ook hebben we gaten geboord in de grond om te zien hoe de bodem is opge bouwd. Sommigen hebben wel tot 1 mete r diep geboord. 
Met verrekijkers hebben we niet alleen vogels bezocht. We hadden ook de grootste lol met het bestuderen van elkaar. Hoe ziet iemand eruit als je door een verrekijker kijkt en wat gebeurt er als je hem omdraait?

Kortom, het was een heel gezellige middag! Via deze weg willen we ook de hulpouders bedanken die met ons het warme weer getrotseerd hebben.

 

Groetjes EBb

 

 

 

LOGOPEDIE OP SCHOOL                                                                    

 

 

Mijn naam is Suzanne Nouwens, logopedist bij Verpalen en Neyssen logopedie. Ik werk al een aantal jaren binnen deze school. 

 

Een logopedist heeft de zorg voor de logopedische screening op de school. Alle kinderen van groep 2 worden een keer opgehaald voor een screening. Soms worden kinderen uit andere klassen aangemeld voor de screening van logopedie. Tijdens die screening wordt er gekeken naar de spraak- en taalontwikkeling, maar ook naar de mondmotoriek en het gehoor. Stotteren en duimen hoort ook bij de logopedie en kan op school behandeld worden. Aan de hand van deze screening kan bekeken worden of er verder onderzoek gedaan moet worden. In dat geval wordt er een overleg gepland met de leerkracht. Mocht er een advies voor logopedisch onderzoek en/of behandeling uitkomen, dan ontvangt u een bericht thuis.

 

Bij advies voor onderzoek en/of behandeling ontvangt u, als ouder(s)/verzorger(s), deze brief thuis met de mogelijkheid uw kind aan te melden voor logopedie op school. De voordelen van logopedie op school is dat er regelmatig contact is met de leerkracht. De tijd van behandelen wordt altijd in overleg met de leerkracht gepland, op deze manier mist u kind geen belangrijke lessen. Tevens houden wij rekening met de pauzes, buitenspelen en eten, dat is namelijk net zo belangrijk voor kinderen als de lessen en logopedie.

 

Uiteraard heeft u een vrije keuze in het kiezen van een praktijk of logopedist.

 

 

Heeft u nog vragen of opmerkingen, wandel dan even binnen op maandag of donderdag, ik zit boven in de torenkamer (graag voor aanvang van de lessen of na schooltijd).

 

U kunt ook bellen of mailen: 06-25493521, suzannevink@de-trinoom.nl

 

Vriendelijke groeten Suzanne Nouwens, logopedist